Etusivu Kotiseutuarkisto Valokuvat Vanhat valokuvat aseman seudulta
PDF Tulosta Sähköposti


 Pieksämäen rautatieaseman seutu

 

Mitä olisi Pieksämäki ollut ilman rautatietä. Savonradan tulo 1880-luvulla Pieksämäen kautta on hatun noston arvoinen teko sen ajan pieksämäkeläisille kansanedustajille Abel Häriselle ja Taneli Nykäselle, jotka sinnikkäästi puhuivat Pieksämäen puolesta.

Savon rata valmistui v. 1889. Rataverkko laajeni ja Pieksämäestä tuli risteysasema. Ensin saatiin rataosuus Savonlinna-Pieksämäki valmiiksi 1914 ja poikkirata Pieksämäki-Jyväskylä v. 1918, kun kesäkuussa rata avattiin siviililiikenteelle. Ensimmäiset junat vastavalmistuneella rataosuudella kulkivat jo puolivuotta aikaisemmin kansalaissodan melskeissä,kun valkoiset toivat joukkoja Savon radalle ja siitä eteenpäin Viipurin rintamalle.

Pieksämäen rautatieaseman seutu on kokenut sodan ja sen ikävät seuraukset. Helmikuun toisena päivänä vuonna 1940  venäläiset pommittivat kauppalaa. Vihollisen pääkohteena oli rautatieasema, ja täysosuman saanut kaunis asemaravintolarakennus tuhoutui perustuksiaan myöten.

Monta kulkijaa on asemalle tullut ja mennyt, joku jäänytkin.

Aika muuttaa ympäristöä, muuttaa junia, muuttaa autoja, mutta myös ihminen on aikansa lapsi.

Kuvia aseman menneisyydestä:

 

 

Aseman seutu v.1912. Vanha rautatiesilta ja asemaravintola.

Sillan kupeessa vesitorni-halkovajarakennus höyryvetureitten tankkausta varten.

Kuva Pieksämäki-Seura.



Asemaravintola v. 1914. Kuva Pieksämäki-Seura.

 

Asema 1920-luvulla. Kuva Pieksämäki-Seura.

 

 Asemaravintola sisältä henkilökuntineen.

 


 

 

Vanha asemarakennus n. v. 1900, joka nykyisin palvelee museona. Kuva Pieksämäki Seura.

 

Asemaravintola tuhoutui talvisodan pommituksessa. Kuva Pieksämäki Seura.

 

 

 
 

 

Kuvat 1960-luvulta. Pieksämäen Lehti / kotiseutuarkisto


 

1960-lopulla valmistuu sen aikainen Suomen suurin rautatiesilta. Kuva Pieksämäen Lehti / kotiseutuarkisto


 

 Asemaa 1970- luvulla. Kuva Pieksämäen Lehti / kotiseutuarkisto

 

 

Tilapäisesti rakennettu asemaravintola ratojen välissä oli käytössä talvisodan pommituksista 1940 aina 1980-luvun lopulle, jolloin valmistui nykyinen asemarakennus ja ratojen alle alikulkukäytävät.

 

Lisää aseman kuvia Jukka Joutsin loistavilta sivuilta:

www.jukkajoutsi.com/pieksamaki.html